Softail make-over: Tim geeft zijn motor een volgend leven

Gepubliceerd:

Vanuit een smetteloze designkeuken lopen we de inpandige garage binnen. Deze ruimte heeft iets van de steriele frisheid van een tandartspraktijk. Hoe hier een complete make-over van een Softail heeft kunnen plaatsvinden blijft een raadsel. Maar toch is het weldegelijk gebeurd…

Tim van Otterloo uit Klaaswaal is gespecialiseerd in autoschades, autohandel en alles wat daarbij komt kijken. Zijn eigen sportauto moet vooral extreem laag zijn en lekker ronken. Met brommers is hij al even fanatiek. “Toen we nog in ons appartementje in Capelle a/d IJssel woonden, stond mijn Tomos gewoon op de eettafel. Deze Tomos werd rigoureus aangepakt, verbouwd tot een hardtail en het project wist zelfs de Bigtwin (nr 332) te behalen”, begint Tim.

EMOTIE

Voor meer rust en ruimte verhuist het gezin naar Klaaswaal. Tim ziet kansen voor een nieuw motoravontuur en besluit eerst zijn motorrijbewijs te gaan halen. Hij schaft een Intruder VL800 aan en weet deze binnen no time te verbouwen tot een Mexican Style custom. “Hoewel de Intruder als een zonnetje reed, vond ik hem verder een beetje emotieloos. Mijn neef Biko is een doorgewinterde Harleyrijder. Hij bracht mij in contact met Marko, die een zelfbouw chopper te koop had staan. Marko had hem weer gekocht van de originele bouwer die veel onderdelen van L&L Choppers had gebruikt. Marko vertelde dat hij er door heel Europa mee was gereden en dat hij het daarna wel gezien had. De motor had een opzichtige felblauwe kleur en stond al meer dan vijf jaar stil. Er zat voor een veel te smal 17 inch spaakwiel in een veel te lange vork met een veel te breed stuur. De lijn van de motor klopte voor geen meter. Knipper- en remlichten zaten er niet op, maar aan emotie geen gebrek. Ik zag potentie en sloot de deal.”

CONTROLFREAK

Als een echte controlfreak gaat Tim te werk. Hij besteedt heel wat tijd aan denkwerk over hoe hij de lage lijn veel logischer en natuurlijker kan laten ogen. “Het blok had door de veel te lange voorvork met een balhoofdhoek van 38 graden een kleine uphill gekregen. En dat deed afbreuk aan de algehele lijn. Zaken als kleur, vervangende, bewerkte, en/of aangekochte onderdelen dacht ik zo veel mogelijk uit alvorens ik begon met het demonteren. Via Biko kwam ik in contact met ene Theo die mij waarschijnlijk wel kon helpen. Theo was namelijk ooit eigenaar van het inmiddels opgeheven TD Parts. Laat het toeval zijn dat hij hier aan het einde van de straat werkt. Sociaal bleken we ontzettend veel raakvlakken te hebben. Iets met het Griekse eiland Thassos en op een of andere manier wist ik hem enthousiast te maken voor mijn project. Hij hielp me met het draai- en freeswerk en met het inkorten en poedercoaten van de voorvork. Intussen ging ik op zoek naar een groter voorwiel zonder spaken. Vanwege het dichte achterwiel, vond ik een vergelijkbaar voorwiel beter passen. Ik kwam uit bij een origineel 19 inch voorwiel van een V-Rod, inclusief twee remschijven. Vanuit mijn werk bij Volvo kwam ik in contact met Paul van PNM autoschade. Bij hem kon ik terecht voor het spuitwerk. De zwarte kleur die ik heb uitgekozen wordt toegepast op alle nieuwe Volvo’s. Peter van Bandenhandel Numansdorp ging voor mij op zoek naar de Avon banden. Het gehele motorische gedeelte inclusief de uitgedroogde pakkingen door de lange tijd van stilstaan, heb ik door een kennis van Biko professioneel laten aanpakken.” 

ZOEKTOCHT

“De knipperlichten en het remlicht wilde ik zo eenvoudig mogelijk hebben. Eén, omdat ik allergisch ben voor kabels. Twee, omdat elektra niet mijn sterkste punt is. Rob van Westland Customs wist mij hierin enorm goed adviseren. Ik had namelijk nog nooit gehoord van een Banjo remlichtschakelaar, die direct op de remklauw is te monteren. Ik wilde geen gapend gat tussen het voorwiel en de downtubes hebben, dus bestelde ik een chinspoiler bij Thunderbike. Deze paste niet meteen en ik heb er een ronding in geslepen en met twee platen de spoiler iets dikker gemaakt. Met een trim eromheen voorkom ik dat het geheel knarst op het frame. Verder moest ik op zoek naar een ronde teller, die precies in het gat van de tank zou passen. Ik kwam uit bij een teller die wordt gebruikt in de watersport. Deze is waterdicht en werkt met een klik systeem.”

VOLGENDE PROJECT

“Mijn perfectionisme kan soms een enorm struikelblok zijn. Aan een veel te groen indicatielampje voor de neutraalstand kan ik me ontzettend storen. Maar vanuit praktisch oogpunt is het beter om de kleur zo te laten, dus met moeite leg ik me er dan maar bij neer. Dat zie ik tegenwoordig dan maar als een kleine overwinning. Het doel is geweest om er een kloppend geheel van te maken met in de basis een sportieve lage lijn. Een smallere tank of een air-ride sluit ik nog niet uit. Verder wil ik ermee naar evenementen om in contact te komen met mensen waarmee ik mijn motorhobby kan delen. Door mijn sportauto-minded vriendenkring word ik, als het om custom motoren gaat, totaal niet begrepen.” Tim geeft toe dat, nu de verbouwing voor het grootste gedeelte is afgerond, de lol er wel een beetje vanaf is. Voorzichtig begint hij over de schoonheid van een Boardtracker. Wij wensen je heel veel succes met het volgende project Tim en nog veel meer succes met het overtuigen van je vrouw van de noodzaak van dat volgende project!

TECHNISCHE SPECIFICATIES H-D SOFTAIL CUSTOM
ALGEMEEN
Merk:Eigenbouw
Bouwjaar:2003
Eigenaar/bouwer:Tim van Otterloo
MOTORBLOK
Merk:Harley-Davidson
Type:Evo
Cilinderinhoud:1340 cc
Versnellingsbak:5-bak
Ontsteking:elektronisch, Twin Fire 2
Carburateur:HD CV
Luchtfilter:K&N
Uitlaat:SuperTrapp 2-2
RIJWIELGEDEELTE
Frame:L&L Softail met alu achterbrug
Schokbrekers:merk onbekend
Voorwiel:19” V-Rod
Voorband:Avon Cobra Chrome 120/70-19
Voorrem:Billet
Voorvork:ingekort, merk onbekend
Balhoofdhoek:38 graden
Balhoofdplaten:Hi-tech, 39 mm
Achterwiel:18” 9” RS hoog gepolijst
Achterband:Avon Cobra Chrome 250/40-18
Achterrem:pulleybrake
DIVERSEN
Stuur:H-D Sportster
Snelheidsmeter:Cycplus
Hendels:ISR
Handvatten:Westland Customs
Koplamp:H-D V-Rod
Olietank:custom made rvs
Controls:ISR
Benzinetank:6 gallon, verbreed
Zadel:leder/suede, Zino’s Custom Seats
Achterspatbord:custom made rvs
Achterlicht:Fat Bob custom made in sidemount
Bedrading:Westland Customs
Draai- en freeswerk:TD-Parts
SPUITWERK
Kleur:717 Onyx black
Design:TVO
Spuiter:P&M Autoschade Rotterdam
DANK AAN
Biko voor alle technische hulp, adviezen en contacten.
Theo van TD parts, eigenlijk gestopt met zijn bedrijf maar toch bereidwillig geweest om de assen, lagers, remklauw-bevestigingen te produceren.
Natuurlijk het thuisfront, zonder hen was het nooit gelukt!

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen